Before we begin: take a look at the processing of your personal data

If you visit a site that records cookies, a small text file will be created on your computer and stored in your browser. The next time you visit the same page, it will help you connect to the web faster. Our website will offer you relevant information and make it easier for you to work.

We mainly use cookies for anonymous traffic analysis and to improve our website. If you set your browser to block cookies, it is possible that the website will slow down and some parts of the website may not work completely correctly.

Skip to sitemap

News (Only in Slovak)

TV BRATISLAVA : Prečo vyschla voda zo studní

23/06/2020

Na podnet obyvateľov z lokality Malé Pálenisko – MČ Ružinov sa začalo prešetrovanie, prečo obyvateľom vyschla voda zo studní.  Súvisí to s pripravovaným ďiaľničným obchvatom, zasypaním starého ramena alebo zakopaním teplovodu? Viac sa dozviete v reportáži TV Bratislava, v ktorej sa advokát  JUDr. Jakub Mandelík, PhD. vyjadrí ako problematiku... More

Petržalka.sk: Rada právnika: Problém hlučných susedov

01/06/2020

Situácia súvisiaca s pandémiou v mnohom zmenila naše bežné návyky, čo sa prejavuje aj v náraste času stráveného v domácom prostredí. Týka sa to i práce z domu, ktorú môže narušiť hlučný sused. V nasledujúcom texte vám JUDr. Jakub Mandelík priblíži, kedy rušenie zo strany suseda možno považovať za neprimerané a aké možnosti obrany vám právny poriadok... More

Diplom: Právna pomoc v karanténe

20/05/2020

Dňa 8. apríla 2020 bol Predsedom Slovenskej advokátskej komory JUDr. Tomáša Borca udelený diplom advokátovi  JUDr. Jakubovi Mandelíkovi, PhD.  za poskytnutie Právnej pomoci v karanténe More

Petržalka.sk: Rada právnika-Nájom a vyššia moc

20/05/2020

V aktuálnom čísle časopisu Naša Petržalka (02/2020), bol na str. 3 v rubrike Rada právnika uverejnený príspevok: Nájom a vyššia moc. Článok venujúci sa koronakríze a jej finančným dopadom na nájomcov bytov pripravila naša advokátska kancelária. Článok sprístupňujeme v sekcii Aktuality pre našich čitateľov. More

KOSTROŠ,A.: Koronavírus a zamestnanec: novela Zákonníka práce

07/04/2020

Na aktuálne dianie v súvislosti so šíriacim sa koronavírusom zareagoval slovenský zákonodarca aj v oblasti pracovnoprávnych vzťahov. Prostredníctvom zákona č. 66/2020 Z.z. novelizoval Zákonník práce o ustanovenia, ktoré menia vzťahy zamestnanca a zamestnávateľa počas trvania aktuálnej situácie. Na aktuálne dianie v súvislosti so šíriacim... More

BUTVIN,P.: Poučenie o lekárovi - začiatočníkovi

27/03/2020

Nevyhnutným predpokladom poskytovania zdravotnej starostlivosti podľa slovenskej právnej úpravy je poučenie a na to nadväzujúci súhlas pacienta so zásahom do jeho telesnej integrity. Náležitosti poučenia a informovaného súhlasu sú definované v § 6 a nasl. zákona č. 576/2004 Z.z.  o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním... More

KOSTROŠ, A.: Presmerovaný let a právo na náhradu škody

20/03/2020

Súdny dvor Európskej únie svojim rozsudkom zo dňa 12.3.2020 opätovne zdôraznil potrebu extenzívneho výkladu nárokov leteckých cestujúcich. Vo svojom rozhodnutí uviedol, že právo na náhradu škody má cestujúci aj za meškajúci presmerovaný let. Súdny dvor sa zároveň vyjadril k interpretácii pojmu mimoriadne okolnosti, za ktorých sa letecký dopravca môže... More

LOMAKA,I.: Ochrana práv k počítačovému programu

18/02/2020

Dňa 18.12.2019 vydal Súdny dvor Európskej únie (ďalej len „Súdny dvor EÚ") rozsudok, sp. zn. C-666/18, vo veci IT Development SAS (ďalej len „ITD") c/a Free Mobile SAS (ďalej len „FM"). Meritom sporu dvoch spoločnosti bolo používanie autorského diela, keďže spoločnosť ITD udelila firme FM licenciu na využívanie počítačového programu. Podľa ITD však... More

BUTVIN,P.: Obal predáva tovar - riadne používanie kolektívnej ochrannej známky EÚ

07/02/2020

Súdny dvor EÚ sa v jednom zo svojich prípadov zaoberal odvolaním spoločnosti Der Grüne Punkt – Duales System Deutschland GmbH (ďalej len „DGP"), ktorým sa domáhala zrušenia rozsudku Všeobecného súdu EÚ zo dňa 12.9.2018, sp. zn. T-253/17. Spor súvisel s kolektívnou ochrannou známkou EÚ. Dňa 12.6.1996 podala DGP návrh na zápis kolektívnej ochrannej... More

ČÍK, T.:Legitímne (sankčné) zmluvné dojednanie c/a nekalá podmienka v prepravných zmluvách

29/01/2020

Do pozornosti našich recipientov dávame z pohľadu spotrebiteľského prostredia mimoriadne zaujímavú aktualitu. In concreto ide o posúdenie okamihu vzniku zmluvného vzťahu medzi poskytovateľom služby a spotrebiteľom, a s tým spojené konzekvencie v podobe aplikácie pomerne priaznivej únijnej regulácie postavenia spotrebiteľa... More

Only in Slovak - Likvidácia poľovníckej organizácie v skratke

06/04/2023

Only in Slovak

Likvidácia poľovníckej organizácie v skratke

V nasledujúcom príspevku spracúvame menej častú tému, akou je ukončenie činnosti poľovníckej organizácie (ďalej len „PO“),  presnejšie jej zánik a výmaz z registra. Postavenie poľovníckej organizácie (alebo po starom združenie) upravuje osobitný právny predpis, a to zákon č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „ZoP“). Pokiaľ ide o jej zánik, použije sa tiež právna úprava podľa Obchodného zákonníka. V žiadnom právnom predpise však nenájdeme presný postup zániku poľovníckej organizácie. Aké kroky sú teda nevyhnutné? Viac o téme hovorí právnička Mgr. Alžbeta Jandová. 

Každá PO má stanovy, ktoré upravujú aj jej zánik. Právomoc rozhodnúť o zániku PO má členská schôdza,  môže si teda sama odhlasovať svoj zánik, pričom dôvody zániku upravuje § 38 ZoP.  Pri riešení zániku PO je preto nevyhnutné riadiť sa nielen stanovami PO, ale aj ZoP. Od momentu zrušenia koná za PO likvidátor, ktorým je podľa ZoP pôvodný štatutárny orgán. Niektoré PO sú súčasťou organizačnej štruktúry Slovenského poľovníckeho zväzu (ďalej len ako „SPZ“). Stanovy takejto PO, pokiaľ ide o jej zánik, by preto mali byť v súlade aj so stanovami SPZ.

Zánik PO samozrejme nenastáva okamžite prijatím uznesenia (rozhodnutia) členskej schôdze. V danom momente dôjde len k zrušeniu PO. Od tohto momentu koná za PO likvidátor. Zánik PO si môžeme predstaviť ako proces od zrušenia PO, cez likvidáciu až po výmaz PO z registra, kedy PO definitívne zaniká.

Dohľad nad združovaním fyzických osôb do poľovníckych organizácii je zverený okresnému úradu v sídle poľovníckej organizácie. Z toho dôvodu by mal likvidátor po rozhodnutí členskej schôdze o zániku PO uskutočniť oznámenie na príslušný okresný úrad (pozemkový a lesný odbor) o zániku (resp. zrušení) PO  a priložiť zápisnicu z členskej schôdze.

Zánik PO sleduje postup podľa zákonnej úpravy likvidácie obchodnej spoločnosti v zmysle ustanovenia § 70 a nasl. Obchodného zákonníka (ďalej len „ObZ“). Významným rozdielom medzi obchodnými spoločnosťami zapísanými v obchodnom registri a poľovníckymi organizáciami je, že tieto majú svoj vlastný verejný register. Každá poľovnícka organizácia musí byť zapísaná v Registri poľovníckych organizácii[1] (ďalej len ako „RPO“), ktorý vedie Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky. Z uvedeného dôvodu je otázne, či a ak áno, v akom rozsahu sa budú na zánik PO vzťahovať ustanovenia § 70 ods. 3 ObZ (vstup do likvidácie zápisom likvidátora do obchodného registra), § 71 ods. 1 a § 72  ObZ (ustanovenie a voľba likvidátora štatutárnym orgánom, zákonné predpoklady na likvidátora).

Účelom likvidácie PO je, rovnako ako pri obchodnej spoločnosti, uspokojenie veriteľov a iných osôb. Likvidátor v tomto kroku podá oznámenie na obchodný vestník o vstupe PO do likvidácie. V oznámení tiež uvedie výzvu na prihlásenie pohľadávok s adresou, kam môžu veritelia prihlásiť svoje pohľadávky. Oznámenie obchodnému vestníku sa uskutočňuje výhradne elektronicky prostredníctvom formulára, ktorý je dostupný na webovej stránke obchodného vestníka. Na vyplnenie formulára, je potrebné sa prihlásiť občianskym preukazom.

Dôležitým krokom v procese likvidácie je vyhotovenie účtovnej závierky ku dňu vstupu PO do likvidácie. Ak členská schôdza PO rozhodla (prijala uznesenie) o zániku PO (resp. jej zrušení) napr. 20.5.2023, účtovná závierka sa vyhotoví k dátumu 19.5.2023. Dôležitým krokom pred zostavením účtovnej závierky, je zostavenie daňového priznania k dani z príjmov za obdobie pred likvidáciou.

Po skončení likvidácie je potrebné vyhotoviť účtovné doklady ku dňu ukončenia likvidácie, najskôr však šesť mesiacov po oznámení o vstupe PO do likvidácie v obchodnom vestníku. Uvedená lehota slúži predovšetkým na ochranu veriteľov, aby si mohli riadne uplatniť svoje pohľadávky. Druhá mimoriadna (likvidačná) účtovná závierka sa teda zostaví za obdobie od 20.5.2023 do DD.MM.20RR, tzn. za obdobie likvidácie.

Po schválení likvidátorom predloženej likvidačnej účtovnej závierky, konečnej správy a návrhu na rozdelenie likvidačného zostatku na členskej schôdzi PO, likvidátor zverejní o tomto oznámenie v obchodnom vestníku a likvidačný zostatok bezodkladne poukáže tým, ktorým naň vzniklo právo.

V prípade PO, ktoré sú súčasťou SPZ, likvidátor navyše predloží správu o vykonaní likvidácie okresnej organizácii / regionálnej organizácii SPZ, a to v zmysle stanov SPZ, vestník 1/2003, podľa čl. 35 ods. 2 písm. e).

Po skončení likvidácie je likvidátor povinný podať príslušnému Okresnému úradu návrh na výmaz poľovníckeho združenia v lehote do 90 dní po schválení likvidačných dokumentov. K návrhu na výmaz spoločnosti z RPO likvidátor priloží účtovnú závierku a konečnú správu spolu s návrhom na rozdelenie likvidačného zostatku (dokumenty schválené členskou schôdzou PO). Okresný úrad oznámi podľa § 40 ZoP zánik PO Ministerstvu pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky a Štatistickému úradu Slovenskej republiky do siedmich dní odo dňa, keď sa o ňom dozvedel. Rozhodnutím o výmaze PO a následným vymazaním PO z RPO je proces likvidácie úspešne zavŕšený, t.j. predmetná poľovnícka organizácia definitívne zanikla.

Likvidácia poľovníckych organizácií má svoje špecifiká. Cieľom príspevku však nebolo zodpovedať všetky otázky, ktoré pri realizácii likvidácie PO vyvstávajú, ale poukázať na najdôležitejšie kroky, ako samotný proces zániku PO rozbehnúť a tiež zorientovať sa v právnej úprave.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________ 

[1] Národné lesnícke centrum je podľa zákona správcom informačného systému lesného hospodárstva a poľovníctva. Za správnosť údajov zodpovedajú jednotlivé okresné úrady. 


 



Back to News