Before we begin: take a look at the processing of your personal data

If you visit a site that records cookies, a small text file will be created on your computer and stored in your browser. The next time you visit the same page, it will help you connect to the web faster. Our website will offer you relevant information and make it easier for you to work.

We mainly use cookies for anonymous traffic analysis and to improve our website. If you set your browser to block cookies, it is possible that the website will slow down and some parts of the website may not work completely correctly.

Skip to sitemap

News (Only in Slovak)

KOSTROŠ,A.: Veľká pokuta pre pivného giganta a porušenie antitrustových pravidiel EÚ

05/08/2019

V máji tohto roka Európska Komisia pokutovala spoločnosť AB InBev sumou viac ako 200 miliónov EUR za porušovanie pravidiel EÚ na ochranu hospodárskej súťaže. Porušovanie práva zo strany AB inBev trvalo od roku 2009 až do roku 2016, kedy komisia začala voči spoločnosti vyšetrovanie pre obmedzovanie medzištátneho predaja výrobkov. Dopad predmetného... More

KOSTROŠ, A.: Má poškodený nárok na náhradu úrokov z omeškania podľa zákona o PZP? ( Analýza rozsudku Najvyššieho súdu SR, sp.zn. 3Cdo/145/2017)

05/06/2019

Rozsudok tvoriaci predmet tejto analýzy vydal Najvyšší súd Slovenskej republiky (ďalej len „Najvyšší súd") dňa 22. 11. 2018 pod sp. zn. 3Cdo/145/2017 (ďalej len „rozsudok"). Skutkový základ merita posudzovanej kauzy predstavoval takmer učebnicový príklad uplatnenia nároku na náhradu škody na zdraví, ktorú poškodený utrpel pri dopravnej nehode. Vodič –... More

MANDELÍK, J.: Ešte raz k otázke začiatku plynutia objektívnej premlčacej doby práva na náhradu škody

05/06/2019

Autor reaguje na príspevok, ktorý bol publikovaný v Justičnej revue č. 10/2018 v súvislosti s otázkou začiatku plynutia objektívnej premlčacej doby práva na náhradu škody. Cieľom predkladanej opozitnej argumentácie k názoru, že jej začiatok sa má spájať už so škodnou udalosťou, a nie až so vznikom samotnej škody, má byť podnietenie... More

ČÍK, T.: Disciplinárna zodpovednosť ustanoveného obhajcu

28/05/2019

V nasledujúcom príspevku sa pokúsime naším recipientom na reálnom prípade z advokátskeho prostredia priblížiť problematiku ex offo obhajoby, s dôrazom na eventuálnu disciplinárnu zodpovednosť ustanoveného obhajcu v súvislosti s výkonom jeho obhajobnej činnosti. More

Deň otvorených dverí SAK

14/05/2019

Dňa 24. apríla 2019 sa v Bratislave v rámci tradičnej osvetovej akcie Dňa otvorených dverí SAK , ktorý je jedným z viacerých podujatí organizovaných v rámci osláv Dňa advokácie. Cieľom podujatia je najmä snaha priblížiť činnosť advokátov čo najširšiemu okruhu ľudí.    More

BUTVIN, P.: Z kazuistík Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou

14/05/2019

Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ďalej len „Úrad") začal v roku 2005 zverejňovať súbor jednotlivých prípadov, tzv. kazuistík, ktoré poukazujú na konkrétne nedostatky pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti alebo naopak, hodnotia poskytnutú zdravotnú starostlivosť ako lege artis. Ako sa vyjadril vtedajší predseda úradu MUDr. Ján... More

LOMAKA, I.: Tvorivá duševná činnosť

14/05/2019

Na to, aby dielo autora požívalo ochranu v zmysle zákona č. 185/2015 Z.z. autorský zákon v znení neskorších predpisov (ďalej len „autorský zákon"), musí spĺňať náležitosti autorského diela v zákone definovanú a zároveň nesmie byť autorským zákonom z ochrany vylúčené (§ 5 autorského zákona). Jednou z podmienok, ktoré dielo má spĺňať aby bolo predmetom... More

MANDELÍK, J.: Pripravovaná novela Občianskeho zákonníka - úprava premlčania vydania bezdôvodného obohatenia z neplatnej alebo zrušenej zmluvy

08/04/2019

Oproti § 107 ods. 3 OZ, podľa ktorého „ Ak sú účastníci neplatnej alebo zrušenej zmluvy povinní navzájom si vrátiť všetko, čo podľa nej dostali, prihliadne súd na námietku premlčania len vtedy, ak by aj druhý účastník mohol premlčanie namietať." , navrhovaná novela OZ modifikuje (dopĺňa) aktuálny zákonný text nasledovne: „ Ak sú strany povinné... More

KOSTROŠ,A.: Nová ochrana whistleblowerov

12/03/2019

Dňa 1.3.2019 vstúpil do účinnosti zákon č. 54/2019 Z.z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti, ktorý možno označiť ako zákon o ochrane whisleblowerov. Nová právna úprava má ambíciu reagovať na aplikačné nedostatky predchádzajúceho právneho stavu v tejto oblasti. Cieľom tohto príspevku je poskytnúť základný prehľad novej právnej úpravy a to... More

ČÍK, T.: Nepriznanie náhrady trov konania britvou striktného gramatického výkladu a úvaha de lege ferenda

05/03/2019

V nasledujúcom príspevku sa pokúsime našim recipientom priblížiť problematiku trov konania v novo koncipovanom civilnom procese. In concreto sa zameriame na interpretáciu § 255 ods. 1 CSP, ergo bližšie rozanalyzujeme zásadu „úspechu v spore" ovládajúcu platenie trov konania, v prípade niektorých nuansí. Na úvod podotýkame, že... More

Only in Slovak - Likvidácia poľovníckej organizácie v skratke

06/04/2023

Only in Slovak

Likvidácia poľovníckej organizácie v skratke

V nasledujúcom príspevku spracúvame menej častú tému, akou je ukončenie činnosti poľovníckej organizácie (ďalej len „PO“),  presnejšie jej zánik a výmaz z registra. Postavenie poľovníckej organizácie (alebo po starom združenie) upravuje osobitný právny predpis, a to zákon č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „ZoP“). Pokiaľ ide o jej zánik, použije sa tiež právna úprava podľa Obchodného zákonníka. V žiadnom právnom predpise však nenájdeme presný postup zániku poľovníckej organizácie. Aké kroky sú teda nevyhnutné? Viac o téme hovorí právnička Mgr. Alžbeta Jandová. 

Každá PO má stanovy, ktoré upravujú aj jej zánik. Právomoc rozhodnúť o zániku PO má členská schôdza,  môže si teda sama odhlasovať svoj zánik, pričom dôvody zániku upravuje § 38 ZoP.  Pri riešení zániku PO je preto nevyhnutné riadiť sa nielen stanovami PO, ale aj ZoP. Od momentu zrušenia koná za PO likvidátor, ktorým je podľa ZoP pôvodný štatutárny orgán. Niektoré PO sú súčasťou organizačnej štruktúry Slovenského poľovníckeho zväzu (ďalej len ako „SPZ“). Stanovy takejto PO, pokiaľ ide o jej zánik, by preto mali byť v súlade aj so stanovami SPZ.

Zánik PO samozrejme nenastáva okamžite prijatím uznesenia (rozhodnutia) členskej schôdze. V danom momente dôjde len k zrušeniu PO. Od tohto momentu koná za PO likvidátor. Zánik PO si môžeme predstaviť ako proces od zrušenia PO, cez likvidáciu až po výmaz PO z registra, kedy PO definitívne zaniká.

Dohľad nad združovaním fyzických osôb do poľovníckych organizácii je zverený okresnému úradu v sídle poľovníckej organizácie. Z toho dôvodu by mal likvidátor po rozhodnutí členskej schôdze o zániku PO uskutočniť oznámenie na príslušný okresný úrad (pozemkový a lesný odbor) o zániku (resp. zrušení) PO  a priložiť zápisnicu z členskej schôdze.

Zánik PO sleduje postup podľa zákonnej úpravy likvidácie obchodnej spoločnosti v zmysle ustanovenia § 70 a nasl. Obchodného zákonníka (ďalej len „ObZ“). Významným rozdielom medzi obchodnými spoločnosťami zapísanými v obchodnom registri a poľovníckymi organizáciami je, že tieto majú svoj vlastný verejný register. Každá poľovnícka organizácia musí byť zapísaná v Registri poľovníckych organizácii[1] (ďalej len ako „RPO“), ktorý vedie Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky. Z uvedeného dôvodu je otázne, či a ak áno, v akom rozsahu sa budú na zánik PO vzťahovať ustanovenia § 70 ods. 3 ObZ (vstup do likvidácie zápisom likvidátora do obchodného registra), § 71 ods. 1 a § 72  ObZ (ustanovenie a voľba likvidátora štatutárnym orgánom, zákonné predpoklady na likvidátora).

Účelom likvidácie PO je, rovnako ako pri obchodnej spoločnosti, uspokojenie veriteľov a iných osôb. Likvidátor v tomto kroku podá oznámenie na obchodný vestník o vstupe PO do likvidácie. V oznámení tiež uvedie výzvu na prihlásenie pohľadávok s adresou, kam môžu veritelia prihlásiť svoje pohľadávky. Oznámenie obchodnému vestníku sa uskutočňuje výhradne elektronicky prostredníctvom formulára, ktorý je dostupný na webovej stránke obchodného vestníka. Na vyplnenie formulára, je potrebné sa prihlásiť občianskym preukazom.

Dôležitým krokom v procese likvidácie je vyhotovenie účtovnej závierky ku dňu vstupu PO do likvidácie. Ak členská schôdza PO rozhodla (prijala uznesenie) o zániku PO (resp. jej zrušení) napr. 20.5.2023, účtovná závierka sa vyhotoví k dátumu 19.5.2023. Dôležitým krokom pred zostavením účtovnej závierky, je zostavenie daňového priznania k dani z príjmov za obdobie pred likvidáciou.

Po skončení likvidácie je potrebné vyhotoviť účtovné doklady ku dňu ukončenia likvidácie, najskôr však šesť mesiacov po oznámení o vstupe PO do likvidácie v obchodnom vestníku. Uvedená lehota slúži predovšetkým na ochranu veriteľov, aby si mohli riadne uplatniť svoje pohľadávky. Druhá mimoriadna (likvidačná) účtovná závierka sa teda zostaví za obdobie od 20.5.2023 do DD.MM.20RR, tzn. za obdobie likvidácie.

Po schválení likvidátorom predloženej likvidačnej účtovnej závierky, konečnej správy a návrhu na rozdelenie likvidačného zostatku na členskej schôdzi PO, likvidátor zverejní o tomto oznámenie v obchodnom vestníku a likvidačný zostatok bezodkladne poukáže tým, ktorým naň vzniklo právo.

V prípade PO, ktoré sú súčasťou SPZ, likvidátor navyše predloží správu o vykonaní likvidácie okresnej organizácii / regionálnej organizácii SPZ, a to v zmysle stanov SPZ, vestník 1/2003, podľa čl. 35 ods. 2 písm. e).

Po skončení likvidácie je likvidátor povinný podať príslušnému Okresnému úradu návrh na výmaz poľovníckeho združenia v lehote do 90 dní po schválení likvidačných dokumentov. K návrhu na výmaz spoločnosti z RPO likvidátor priloží účtovnú závierku a konečnú správu spolu s návrhom na rozdelenie likvidačného zostatku (dokumenty schválené členskou schôdzou PO). Okresný úrad oznámi podľa § 40 ZoP zánik PO Ministerstvu pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky a Štatistickému úradu Slovenskej republiky do siedmich dní odo dňa, keď sa o ňom dozvedel. Rozhodnutím o výmaze PO a následným vymazaním PO z RPO je proces likvidácie úspešne zavŕšený, t.j. predmetná poľovnícka organizácia definitívne zanikla.

Likvidácia poľovníckych organizácií má svoje špecifiká. Cieľom príspevku však nebolo zodpovedať všetky otázky, ktoré pri realizácii likvidácie PO vyvstávajú, ale poukázať na najdôležitejšie kroky, ako samotný proces zániku PO rozbehnúť a tiež zorientovať sa v právnej úprave.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________ 

[1] Národné lesnícke centrum je podľa zákona správcom informačného systému lesného hospodárstva a poľovníctva. Za správnosť údajov zodpovedajú jednotlivé okresné úrady. 


 



Back to News