Before we begin: take a look at the processing of your personal data

If you visit a site that records cookies, a small text file will be created on your computer and stored in your browser. The next time you visit the same page, it will help you connect to the web faster. Our website will offer you relevant information and make it easier for you to work.

We mainly use cookies for anonymous traffic analysis and to improve our website. If you set your browser to block cookies, it is possible that the website will slow down and some parts of the website may not work completely correctly.

Skip to sitemap

News (Only in Slovak)

KOSTROŠ, A. : Facebook je povinný odstrániť nezákonné informácie celosvetovo

20/11/2019

    Facebook je povinný odstrániť nezákonné informácie celosvetovo Pred nedávnom sme Vás informovali o prípade pred Súdnym dvorom EÚ, v ktorom figurovala spoločnosť Google. Súdny dvor konštatoval, že Google ako poskytovateľ vyhľadávača nie je povinný celosvetovo odstraňovať odkazy spadajúce pod právo na zabudnutie podľa... More

KOSTROŠ, A. : Nepriamy poškodený a uplatniteľnosť jeho nárokov

11/11/2019

Inštitút poškodeného zastáva v našom právnom poriadku veľmi dôležité miesto. Aj keď sa jeho postavenie môže javiť ako jednoznačné, v skutkových reáliách jednotlivých prípadov to nie je vždy tak. S osobitným fokusom na nároky prameniace zo zákona č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového... More

KOSTROŠ, A.: Právo na vymazanie ( zabudnutie) podľa GDPR sa neuplatňuje celosvetovo. Rozhodol Súdny dvor EÚ v spore Google

30/09/2019

Súdny dvor EÚ rozhodol, že právo na vymazanie, resp. zabudnutie podľa čl. 17 GDPR nemusí Google aplikovať celosvetovo. To znamená, že spoločnosť Google (ako aj iné vyhľadávače) musí odstraňovať internetové odkazy (tzv. linky) len v rámci členských štátov EÚ po tom, ako dostane kvalifikovaný podnet od dotknutej osoby. Rozhodnutie pramení zo sporu... More

ČÍK, T.: "Neprijateľným zmluvným podmienkam bánk v zmluvách o spotrebiteľskom úvere odzvonilo"

24/09/2019

Do pozornosti našich recipientov dávame, z pohľadu spotrebiteľského prostredia, mimoriadne zaujímavú aktualitu.  In concreto  ide o  nárok spotrebiteľov na vrátenie časti predčasne splateného spotrebiteľského úveru . V tomto kontexte prikladáme v prílohe  recentný rozsudok Súdneho dvora EÚ zo dňa 11.9.2019, sp. zn. C... More

KOSTROS, A.: Príslušnosť súdov v sporoch z ochranných známok

24/09/2019

  Príslušnosť súdov v sporoch z ochranných známok   K porušeniu práv z ochranných známok v dnešnej dobe dochádza čoraz častejšie v online priestore, v ktorom je veľmi ťažké špecifikovať miesto vzniku porušenia práv, ako aj miesto, kde sa škodlivý následok prejavil. Problém sa ešte viac znásobuje, keď do... More

BUTVIN, P.: Falšovanie a vyhotovenie nepravdivej zdravotnej dokumentácie

05/09/2019

Dňa 1.8.2019 nadobudol účinnosť zákon č. 214/2019 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z.z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 214/2019 Z.z.). Pre oblasť medicínskeho práva je dôležité poznamenať, že táto novela zavádza novú skutkovú podstatu trestného činu, a to... More

KOSTROS, A.: Pokuta za porušovanie pravidiel hospodárskej súťaže pre lídra telekomunikačného trhu

04/09/2019

V máji tohto roku Európska komisia ukončila vyšetrovanie spoločnosti Qualcomm za porušovanie a ohrozovanie hospodárskej súťaže. Porušovanie pravidiel zo strany Qualcommu trvalo od roku 2009 do roku 2011, formálne vyšetrovanie začala komisia v roku 2015. Za porušovanie pravidiel hospodárskej súťaže EÚ bola spoločnosti udelená pokuta vo výške... More

LOMAKA, I.: Red Bull prehral spor

04/09/2019

Dňa 29.7.2019 vydal Súdny dvor Európskej únie (ďalej len „Súdny dvor EÚ") rozsudok vo veci Ochrannej známky Európskej únie - Red Bull GmbH, sp. zn. C-124/18P. Všeobecný súd začal konanie na základe žalôb podaných spoločnosťou Red Bull GmbH (ďalej len „Red Bull") voči rozhodnutiam EUIPO o neplatnosti známky, a rozhodol, že žaloby zamieta. Následne... More

LOMAKA, I. Právo účastníka na zastupovanie

13/08/2019

Účelom práva žiadateľa na zastupovanie ako účastník konania vo veciach sociálnych je, že v prípade ak účastník konania vo veciach sociálnych z nejaké dôvodu nemôže priamo konať so správnym orgánom, nechce alebo chce, aby v jeho mene konala iná osoba (ktorá má v prejednávanej veci viacej znalostí), nemusel so Sociálnou poisťovňou... More

BUTVIN, P.: Obrátenie dôkazného bremena v medicínskom spore

13/08/2019

V rámci súdneho konania všeobecne platí pravidlo, že žalobca –  poškodený – pacient je tou osobou, ktorá musí tvrdiť a preukázať protiprávne konanie škodcu, vznik škody a príčinnú súvislosť. V tomto príspevku poukážeme na jedno rozhodnutie Ústavného súdu ČR, a to konkrétne na nález zo dňa 9.5.2018, sp. zn. IV. ÚS 14/17, v... More

Only in Slovak - Likvidácia poľovníckej organizácie v skratke

06/04/2023

Only in Slovak

Likvidácia poľovníckej organizácie v skratke

V nasledujúcom príspevku spracúvame menej častú tému, akou je ukončenie činnosti poľovníckej organizácie (ďalej len „PO“),  presnejšie jej zánik a výmaz z registra. Postavenie poľovníckej organizácie (alebo po starom združenie) upravuje osobitný právny predpis, a to zákon č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „ZoP“). Pokiaľ ide o jej zánik, použije sa tiež právna úprava podľa Obchodného zákonníka. V žiadnom právnom predpise však nenájdeme presný postup zániku poľovníckej organizácie. Aké kroky sú teda nevyhnutné? Viac o téme hovorí právnička Mgr. Alžbeta Jandová. 

Každá PO má stanovy, ktoré upravujú aj jej zánik. Právomoc rozhodnúť o zániku PO má členská schôdza,  môže si teda sama odhlasovať svoj zánik, pričom dôvody zániku upravuje § 38 ZoP.  Pri riešení zániku PO je preto nevyhnutné riadiť sa nielen stanovami PO, ale aj ZoP. Od momentu zrušenia koná za PO likvidátor, ktorým je podľa ZoP pôvodný štatutárny orgán. Niektoré PO sú súčasťou organizačnej štruktúry Slovenského poľovníckeho zväzu (ďalej len ako „SPZ“). Stanovy takejto PO, pokiaľ ide o jej zánik, by preto mali byť v súlade aj so stanovami SPZ.

Zánik PO samozrejme nenastáva okamžite prijatím uznesenia (rozhodnutia) členskej schôdze. V danom momente dôjde len k zrušeniu PO. Od tohto momentu koná za PO likvidátor. Zánik PO si môžeme predstaviť ako proces od zrušenia PO, cez likvidáciu až po výmaz PO z registra, kedy PO definitívne zaniká.

Dohľad nad združovaním fyzických osôb do poľovníckych organizácii je zverený okresnému úradu v sídle poľovníckej organizácie. Z toho dôvodu by mal likvidátor po rozhodnutí členskej schôdze o zániku PO uskutočniť oznámenie na príslušný okresný úrad (pozemkový a lesný odbor) o zániku (resp. zrušení) PO  a priložiť zápisnicu z členskej schôdze.

Zánik PO sleduje postup podľa zákonnej úpravy likvidácie obchodnej spoločnosti v zmysle ustanovenia § 70 a nasl. Obchodného zákonníka (ďalej len „ObZ“). Významným rozdielom medzi obchodnými spoločnosťami zapísanými v obchodnom registri a poľovníckymi organizáciami je, že tieto majú svoj vlastný verejný register. Každá poľovnícka organizácia musí byť zapísaná v Registri poľovníckych organizácii[1] (ďalej len ako „RPO“), ktorý vedie Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky. Z uvedeného dôvodu je otázne, či a ak áno, v akom rozsahu sa budú na zánik PO vzťahovať ustanovenia § 70 ods. 3 ObZ (vstup do likvidácie zápisom likvidátora do obchodného registra), § 71 ods. 1 a § 72  ObZ (ustanovenie a voľba likvidátora štatutárnym orgánom, zákonné predpoklady na likvidátora).

Účelom likvidácie PO je, rovnako ako pri obchodnej spoločnosti, uspokojenie veriteľov a iných osôb. Likvidátor v tomto kroku podá oznámenie na obchodný vestník o vstupe PO do likvidácie. V oznámení tiež uvedie výzvu na prihlásenie pohľadávok s adresou, kam môžu veritelia prihlásiť svoje pohľadávky. Oznámenie obchodnému vestníku sa uskutočňuje výhradne elektronicky prostredníctvom formulára, ktorý je dostupný na webovej stránke obchodného vestníka. Na vyplnenie formulára, je potrebné sa prihlásiť občianskym preukazom.

Dôležitým krokom v procese likvidácie je vyhotovenie účtovnej závierky ku dňu vstupu PO do likvidácie. Ak členská schôdza PO rozhodla (prijala uznesenie) o zániku PO (resp. jej zrušení) napr. 20.5.2023, účtovná závierka sa vyhotoví k dátumu 19.5.2023. Dôležitým krokom pred zostavením účtovnej závierky, je zostavenie daňového priznania k dani z príjmov za obdobie pred likvidáciou.

Po skončení likvidácie je potrebné vyhotoviť účtovné doklady ku dňu ukončenia likvidácie, najskôr však šesť mesiacov po oznámení o vstupe PO do likvidácie v obchodnom vestníku. Uvedená lehota slúži predovšetkým na ochranu veriteľov, aby si mohli riadne uplatniť svoje pohľadávky. Druhá mimoriadna (likvidačná) účtovná závierka sa teda zostaví za obdobie od 20.5.2023 do DD.MM.20RR, tzn. za obdobie likvidácie.

Po schválení likvidátorom predloženej likvidačnej účtovnej závierky, konečnej správy a návrhu na rozdelenie likvidačného zostatku na členskej schôdzi PO, likvidátor zverejní o tomto oznámenie v obchodnom vestníku a likvidačný zostatok bezodkladne poukáže tým, ktorým naň vzniklo právo.

V prípade PO, ktoré sú súčasťou SPZ, likvidátor navyše predloží správu o vykonaní likvidácie okresnej organizácii / regionálnej organizácii SPZ, a to v zmysle stanov SPZ, vestník 1/2003, podľa čl. 35 ods. 2 písm. e).

Po skončení likvidácie je likvidátor povinný podať príslušnému Okresnému úradu návrh na výmaz poľovníckeho združenia v lehote do 90 dní po schválení likvidačných dokumentov. K návrhu na výmaz spoločnosti z RPO likvidátor priloží účtovnú závierku a konečnú správu spolu s návrhom na rozdelenie likvidačného zostatku (dokumenty schválené členskou schôdzou PO). Okresný úrad oznámi podľa § 40 ZoP zánik PO Ministerstvu pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky a Štatistickému úradu Slovenskej republiky do siedmich dní odo dňa, keď sa o ňom dozvedel. Rozhodnutím o výmaze PO a následným vymazaním PO z RPO je proces likvidácie úspešne zavŕšený, t.j. predmetná poľovnícka organizácia definitívne zanikla.

Likvidácia poľovníckych organizácií má svoje špecifiká. Cieľom príspevku však nebolo zodpovedať všetky otázky, ktoré pri realizácii likvidácie PO vyvstávajú, ale poukázať na najdôležitejšie kroky, ako samotný proces zániku PO rozbehnúť a tiež zorientovať sa v právnej úprave.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________ 

[1] Národné lesnícke centrum je podľa zákona správcom informačného systému lesného hospodárstva a poľovníctva. Za správnosť údajov zodpovedajú jednotlivé okresné úrady. 


 



Back to News