Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne.

Prejsť na navigáciu

Petržalka.sk : Úskalia organizovania verejných kultúrnych podujatí

24. 6. 2022

Petržalka.sk : Úskalia organizovania verejných kultúrnych podujatí

Organizovanie koncertov, festivalov a podobných akcií vyžaduje dodržiavanie celej škály rôznych požiadaviek, ktoré vyplývajú nielen zo zákonov, ale i z vyhlášok a ďalších predpisov. V prípade ich nedodržania môžu organizátori čeliť nielen sťažnostiam zo strany obyvateľov, ktorí môžu festival vnímať ako rušivý, ale i nemalým sankciám zo strany orgánov dozoru. Kde je hranica medzi primeranou zábavou a oprávnenými záujmami obyvateľov uvádza právnik JUDr. Jakub Mandelík, PhD. Článok do novín Naša Petržalka spracoval JUDr. Jakub Mandelík, PhD.

Na úvod sa žiada poznamenať, že organizátori podujatia majú najväčšiu šancu vyhnúť sa komplikáciám, ak budú riadne spolupracovať s obcou/mestskou časťou (pre obidva subjekty bude ďalej používaný len pojem „obec“). Zákon síce stanovuje povinnosť oznámiť obci podujatie sedem dní vopred, odporúčame však vopred sa informovať, či je zamýšľaný čas a miesto podujatia vhodné, alebo podať oznámenie v dostatočnom časovom predstihu pre zvolenie prijateľných alternatív. Ak si napríklad usporiadateľ zvolí iné ako obvyklé miesto, obec má podľa zákona možnosť ponúknuť usporiadateľovi také miesto, kde sa podujatia konajú obvykle.

V praxi býva najčastejším problémom nedodržanie prípustných hodnôt hluku. Prípustné hranice produkcie hluku sa podľa vyhlášky líšia v závislosti od miesta, času a druhu vykonávanej činnosti. Je podstatné, či sa podujatie koná v obývanom území, alebo naopak v území bez obytnej funkcie, a či sa koná cez deň (6.00 – 18.00), večer (18.00 – 22.00) alebo v noci (22.00 – 6.00).

Je dôležité podotknúť, že ak sa aj podujatie koná mimo obývanej oblasti, neznamená to, že prípustná miera hluku nie je obmedzená. Usporiadateľ totiž môže v tomto mylnom presvedčení spôsobiť, že prípustné hodnoty hluku budú prekročené i v miestach vzdialených od podujatia, alebo v susedných mestských častiach.

Musíme tiež upozorniť, že v prípade podujatia organizovaného fyzickou osobou – podnikateľom, alebo právnickou osobou, ktoré používajú alebo prevádzkujú zdroje hluku, je možné v prípade nedodržania limitov stanovených vyhláškou uložiť pokutu od 150 do 20 000 eur.

V tejto súvislosti je často skloňovaný pojem „rušenie nočného pokoja.“ Pojem „nočný pokoj“ nie je v právnych predpisoch definovaný. Nie je však neobvyklé, že obec upraví konkrétne podmienky dodržiavania nočného pokoja všeobecne záväzným nariadením, ktorým môže stanoviť obmedzenia aj prísnejšie v porovnaní s vyhláškou. Rušenie nočného pokoja je priestupkom, za ktorý možno uložiť fyzickým osobám pokutu do 100 eur.

Preto ak sa usporiadateľ kultúrneho podujatia, ako prevádzkovateľ zdroja hluku, dopustí konania, ktoré by znamenalo rušenie nočného pokoja, a zároveň poruší limity hluku stanovené vyhláškou, toto konanie nebude riešené len ako priestupok (rušenie nočného kľudu), ale aj ako delikt na úseku verejného zdravotníctva, za ktorý mu hrozia pomerne vysoké sankcie.

Okrem toho je obec oprávnená dozerať, či sa podujatie koná v súlade s oznámením a má k dispozícii prostriedky na zakročenie v prípade, že dochádza k porušovaniu zákona o verejných kultúrnych podujatiach. Rovnako môže podujatie zakázať, prípadne prerušiť a tiež uložiť pokutu do 332 eur. Odporúčame preto, aby sa usporiadatelia podujatí v dostatočnom časovom predstihu obrátili na obec, a aby sa oboznámili s miestnymi pomermi a predpismi za účelom dosiahnutia spokojnosti účastníkov podujatia i ostatného obyvateľstva.

Článok je dostupný aj v PDF súbore na strane číslo 18 – Petržalka.sk: Úskalia organizovania verejných kultúrnych podujatí


späť na Aktuality