Before we begin: take a look at the processing of your personal data

If you visit a site that records cookies, a small text file will be created on your computer and stored in your browser. The next time you visit the same page, it will help you connect to the web faster. Our website will offer you relevant information and make it easier for you to work.

We mainly use cookies for anonymous traffic analysis and to improve our website. If you set your browser to block cookies, it is possible that the website will slow down and some parts of the website may not work completely correctly.

Skip to sitemap

News (Only in Slovak)

Národná rada SR schválila návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov

12/12/2017

Cieľom novelizácie Obchodného zákonníka je zamedziť nepoctivým fúziám obchodných spoločností. Prijatý zákon tak reaguje na aplikačné problémy spojené s reťazovými zlúčeniami/splynutiami realizovanými s cieľom vyhnúť sa riadnemu plneniu povinností, či už pri likvidácii spoločností alebo ich úpadku. Reakciou je napr. aj stanovenie podmienok, ktoré musí... More

Národná rada SR schválila vládny návrh zákona o obetiach trestných činov a o zmene a doplnení niektorých zákonov

14/11/2017

Schválený zákon je rozdelený do piatich častí. Prvou časťou sú všeobecné ustanovenia. Táto časť vymedzuje základné pojmy a zásady uplatňovania ochrany a podpory obetí trestných činov,  ktoré sa vzťahujú na celý právny predpis. Do právneho poriadku Slovenskej republiky sa zavádzajú základné inštitúty ako obeť trestného činu, obzvlášť zraniteľná obeť,... More

Novela zákona č. 435/2001 Z. z. o patentoch, dodatkových ochranných osvedčeniach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (patentový zákon) v znení neskorších predpisov

05/10/2017

Národná rada SR schválila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 435/2001 Z. z. o patentoch, dodatkových ochranných osvedčeniach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (patentový zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Hlavným účelom navrhovanej novely je zmodernizovať a precizovať hmotnoprávne aj... More

Novela zákona č. 152/2017 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

14/08/2017

Návrh zákona realizuje vybrané úlohy vyplývajúce z Akčného plánu Iniciatívy pre otvorené vládnutie v Slovenskej republike na rok 2015 a z Akčného plánu na posilnenie Slovenskej republiky ako právneho štátu. Cieľom návrhu zákona je riešiť tri základné okruhy problematiky a to výberové konania na funkciu sudcu, hodnotenie sudcov a disciplinárnu... More

Novela zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente)

06/07/2017

Cieľom zákona je dosiahnutie dvoch hlavných zmien vo vzťahu k aktivácií elektronických schránok. Prvou zmenou je zjednodušenie situácie pri aktivácii elektronickej schránky všetkým osobám, ktorým sa zo zákona aktivuje povinne (hlavne právnickým osobám). Zavádza sa pravidlo desiatich dní, ktoré znamená, že ak správca modulu elektronických schránok urobí úkon... More

Zbierka stanovísk Najvyššieho súdu a rozhodnutí súdov SR 1/2017

03/04/2017

Najvyšší súd SR vydal v poradí prvú tohtoročnú Zbierku stanovísk Najvyššieho súdu a rozhodnutí súdov vo veciach trestných. Zbierku si môžete pozrieť na stránke http://www.supcourt.gov.sk/rok-2017/ More

MANDELÍK, J., PALÁSTHYOVÁ, A.: Následky zásahu do identity osoby

09/03/2017

Dňa 9.3.2017 bolo v časopise Moja psychológia publikované vyjadrenie Advokátskej kancelárie JUDr. Jakub Mandelík, s.r.o. k následkom zásahu do identity osoby. Príspevok zverejňujeme v sekcii Aktuality. More

MANDELÍK, J., BUTVIN, P.: Zamestnávanie príbuzných živnostníkmi

23/02/2017

Dňa 23.2.2017 bolo v Hospodárskych novinách v rubrike Poradca publikované vyjadrenie Advokátskej kancelárie JUDr. Jakub Mandelík, s.r.o. k možnosti zamestnávania príbuzných živnostníkmi. Príspevok zverejňujeme v sekcii Aktuality. More

Zbierka stanovísk Najvyššieho súdu a rozhodnutí súdov SR 8/2016

01/12/2016

Najvyšší súd SR vydal v poradí ôsmu tohtoročnú Zbierku stanovísk Najvyššieho súdu a rozhodnutí súdov vo veciach občianskoprávnych. Zbierku si môžete pozrieť na stránke http://www.supcourt.gov.sk/rok-2016/   . More

Novela zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a doplnenie zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch

26/11/2016

Návrh zákona má za cieľ zmeniť právnym poriadkom ustanovenú nulovú toleranciu alkoholu v cestnej premávke pre cyklistov, ktorí jazdia v zastavanom území obce, alebo na cestičke pre cyklistov. Návrh zákona by zavádzal zákonom taxatívne stanovenú mieru povolenia jazdiť na bicykli s takým množstvom alkoholu v krvi, aby nedošlo k zvýšeniu ohrozenia života, či... More

Only in Slovak - Likvidácia poľovníckej organizácie v skratke

06/04/2023

Only in Slovak

Likvidácia poľovníckej organizácie v skratke

V nasledujúcom príspevku spracúvame menej častú tému, akou je ukončenie činnosti poľovníckej organizácie (ďalej len „PO“),  presnejšie jej zánik a výmaz z registra. Postavenie poľovníckej organizácie (alebo po starom združenie) upravuje osobitný právny predpis, a to zákon č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „ZoP“). Pokiaľ ide o jej zánik, použije sa tiež právna úprava podľa Obchodného zákonníka. V žiadnom právnom predpise však nenájdeme presný postup zániku poľovníckej organizácie. Aké kroky sú teda nevyhnutné? Viac o téme hovorí právnička Mgr. Alžbeta Jandová. 

Každá PO má stanovy, ktoré upravujú aj jej zánik. Právomoc rozhodnúť o zániku PO má členská schôdza,  môže si teda sama odhlasovať svoj zánik, pričom dôvody zániku upravuje § 38 ZoP.  Pri riešení zániku PO je preto nevyhnutné riadiť sa nielen stanovami PO, ale aj ZoP. Od momentu zrušenia koná za PO likvidátor, ktorým je podľa ZoP pôvodný štatutárny orgán. Niektoré PO sú súčasťou organizačnej štruktúry Slovenského poľovníckeho zväzu (ďalej len ako „SPZ“). Stanovy takejto PO, pokiaľ ide o jej zánik, by preto mali byť v súlade aj so stanovami SPZ.

Zánik PO samozrejme nenastáva okamžite prijatím uznesenia (rozhodnutia) členskej schôdze. V danom momente dôjde len k zrušeniu PO. Od tohto momentu koná za PO likvidátor. Zánik PO si môžeme predstaviť ako proces od zrušenia PO, cez likvidáciu až po výmaz PO z registra, kedy PO definitívne zaniká.

Dohľad nad združovaním fyzických osôb do poľovníckych organizácii je zverený okresnému úradu v sídle poľovníckej organizácie. Z toho dôvodu by mal likvidátor po rozhodnutí členskej schôdze o zániku PO uskutočniť oznámenie na príslušný okresný úrad (pozemkový a lesný odbor) o zániku (resp. zrušení) PO  a priložiť zápisnicu z členskej schôdze.

Zánik PO sleduje postup podľa zákonnej úpravy likvidácie obchodnej spoločnosti v zmysle ustanovenia § 70 a nasl. Obchodného zákonníka (ďalej len „ObZ“). Významným rozdielom medzi obchodnými spoločnosťami zapísanými v obchodnom registri a poľovníckymi organizáciami je, že tieto majú svoj vlastný verejný register. Každá poľovnícka organizácia musí byť zapísaná v Registri poľovníckych organizácii[1] (ďalej len ako „RPO“), ktorý vedie Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky. Z uvedeného dôvodu je otázne, či a ak áno, v akom rozsahu sa budú na zánik PO vzťahovať ustanovenia § 70 ods. 3 ObZ (vstup do likvidácie zápisom likvidátora do obchodného registra), § 71 ods. 1 a § 72  ObZ (ustanovenie a voľba likvidátora štatutárnym orgánom, zákonné predpoklady na likvidátora).

Účelom likvidácie PO je, rovnako ako pri obchodnej spoločnosti, uspokojenie veriteľov a iných osôb. Likvidátor v tomto kroku podá oznámenie na obchodný vestník o vstupe PO do likvidácie. V oznámení tiež uvedie výzvu na prihlásenie pohľadávok s adresou, kam môžu veritelia prihlásiť svoje pohľadávky. Oznámenie obchodnému vestníku sa uskutočňuje výhradne elektronicky prostredníctvom formulára, ktorý je dostupný na webovej stránke obchodného vestníka. Na vyplnenie formulára, je potrebné sa prihlásiť občianskym preukazom.

Dôležitým krokom v procese likvidácie je vyhotovenie účtovnej závierky ku dňu vstupu PO do likvidácie. Ak členská schôdza PO rozhodla (prijala uznesenie) o zániku PO (resp. jej zrušení) napr. 20.5.2023, účtovná závierka sa vyhotoví k dátumu 19.5.2023. Dôležitým krokom pred zostavením účtovnej závierky, je zostavenie daňového priznania k dani z príjmov za obdobie pred likvidáciou.

Po skončení likvidácie je potrebné vyhotoviť účtovné doklady ku dňu ukončenia likvidácie, najskôr však šesť mesiacov po oznámení o vstupe PO do likvidácie v obchodnom vestníku. Uvedená lehota slúži predovšetkým na ochranu veriteľov, aby si mohli riadne uplatniť svoje pohľadávky. Druhá mimoriadna (likvidačná) účtovná závierka sa teda zostaví za obdobie od 20.5.2023 do DD.MM.20RR, tzn. za obdobie likvidácie.

Po schválení likvidátorom predloženej likvidačnej účtovnej závierky, konečnej správy a návrhu na rozdelenie likvidačného zostatku na členskej schôdzi PO, likvidátor zverejní o tomto oznámenie v obchodnom vestníku a likvidačný zostatok bezodkladne poukáže tým, ktorým naň vzniklo právo.

V prípade PO, ktoré sú súčasťou SPZ, likvidátor navyše predloží správu o vykonaní likvidácie okresnej organizácii / regionálnej organizácii SPZ, a to v zmysle stanov SPZ, vestník 1/2003, podľa čl. 35 ods. 2 písm. e).

Po skončení likvidácie je likvidátor povinný podať príslušnému Okresnému úradu návrh na výmaz poľovníckeho združenia v lehote do 90 dní po schválení likvidačných dokumentov. K návrhu na výmaz spoločnosti z RPO likvidátor priloží účtovnú závierku a konečnú správu spolu s návrhom na rozdelenie likvidačného zostatku (dokumenty schválené členskou schôdzou PO). Okresný úrad oznámi podľa § 40 ZoP zánik PO Ministerstvu pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky a Štatistickému úradu Slovenskej republiky do siedmich dní odo dňa, keď sa o ňom dozvedel. Rozhodnutím o výmaze PO a následným vymazaním PO z RPO je proces likvidácie úspešne zavŕšený, t.j. predmetná poľovnícka organizácia definitívne zanikla.

Likvidácia poľovníckych organizácií má svoje špecifiká. Cieľom príspevku však nebolo zodpovedať všetky otázky, ktoré pri realizácii likvidácie PO vyvstávajú, ale poukázať na najdôležitejšie kroky, ako samotný proces zániku PO rozbehnúť a tiež zorientovať sa v právnej úprave.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________ 

[1] Národné lesnícke centrum je podľa zákona správcom informačného systému lesného hospodárstva a poľovníctva. Za správnosť údajov zodpovedajú jednotlivé okresné úrady. 


 



Back to News