Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne.

Prejsť na navigáciu

Právo podozrivého nahliadať do spisu

15. 1. 2024


Nahliadanie do spisového materiálu a prístup k dôkazom je jedným z najdôležitejších práv v rámci trestného konania.

V trestnom konaní má právo nahliadať do spisu až obvinená osoba (z podozrivého sa stáva obvinený len čo policajt voči nej vznesie obvinenie). Práva podozrivého sú výrazne užšie. Právo na nazeranie do spisového materiálu podozrivému naša právna úprava výslovne nepriznáva a v praxi je takéto právo podozrivým častokrát upierané.

Z pochopiteľných dôvodov by nemal byť okruh osôb oprávnených nahliadať do spisu príliš obšírny, najmä z dôvodu ochrany osobných údajov účastníkov konania a takisto je to prostriedok ochrany súkromia všetkých osôb dotknutých daným konaním. V praxi sa však stretávame so situáciami, kedy je už od začiatku jednoznačné, kto sa v krátkom čase obvineným stane. Napriek tomu, že policajt je povinný vzniesť obvinenie, môže dochádzať k taktizovaniu v úmysle aspoň na určitý čas odoprieť podozrivému právo nahliadnuť do spisu.

Príklad: Vodič A zrazí chodca B, pričom mu spôsobí ujmu na zdraví a tým naplní pojmové znaky skutkovej podstaty trestného činu ublíženia na zdraví. Ak je napríklad z kamerových záznamov, prípadne z miesta zrážky nachádzajúceho sa v protismere nepochybné, že vodič prešiel v rozpore v pravidlami cestnej premávky do protismeru, kde došlo ku kolízii, a že sa jedná o konkrétnu osobu, nie je síce na mieste odďaľovať vznesenie obvinenia, avšak v praxi sa možno s takýmto postupom bežne stretnúť.

Orgán činný v trestnom konaní (ďalej len OČTK) vodičovi A v postavení „len“ podozrivého odoprie právo nahliadnuť do spisu s odvolaním sa na text Trestného poriadku. Tento stav je rozporuplný v tom, že formálne je postup dodržaný, avšak fakticky dochádza k odopretiu práva na obhajobu a práva na informácie v trestnom konaní. Pre podozrivého nie je možné sa primerane brániť, ak v pozícií jediného možného páchateľa skutku nemá práva, ktoré by mu patrili ako obvinenému, a to len preto, že napr. vyšetrovateľ z taktických dôvodov nevydá uznesenie o vznesení obvinenia. Pre OČTK je to veľmi výhodná pozícia, pretože podozrivá osoba bez týchto práv je značne obmedzená vo svojej obrane a nemôže sa prakticky vôbec procesne vyjadriť (navrhnúť dôkazy, namietať spôsob vyšetrovania a pod.).

Takýto postup má negatívne dôsledky aj pre samotného poškodeného a pre uplatnenie jeho škodových nárokov (hrozba premlčania nárokov), no táto argumentačná línia nie je predmetom nášho článku.

V situácii, keď je podozrivému bránené vo výkone jeho práv na obhajobu napriek tomu, že obvinenie vznesené byť malo, ide o kolíziu Trestného poriadku a práva EÚ (nižšie uvedenej smernice), ktoré má prednosť pred zákonmi.

Právo EÚ dáva výslovne podozrivému možnosť nahliadať do spisu[1]. Preto obmedzenie odôvodnené len textom Trestného poriadku neobstojí.

Podľa nášho názoru aj „len“ podozrivá osoba, ktorá ešte nie je obvinená, má mať právo podľa smernice nahliadať do spisu. Keďže SR požiadavku smernice nedostatočne zohľadňuje v našom právnom poriadku, vyššie spomínaný právny akt (sekundárne právo EÚ) má za týchto okolností priamy účinok a teda podozrivý má materiálne postavenie obvineného (spĺňa zákonné podmienky pre daný status). Odopretie smernicou priznaného práva podozrivému je jednoznačne porušením práva EÚ.

Existujú viaceré spôsoby, ako sa podozrivý vodič A môže brániť voči nesprístupneniu spisu. V tomto smere mu odporúčame vyhľadať pomoc advokáta, ktorý dohliadne na ochranu jeho práv a zákonnosť vedenia celého trestného vyšetrovania.  



[1] smernica Európskeho parlamentu a rady 2012/13/EÚ z 22. mája 2012 o práve na informácie v trestnom konaní


späť na Aktuality